Beta testrit X Speed Pinion Klever Mobility

Interessante weetjes en discussies
Sylvia
Bike Mode
Bike Mode

17 mei 2020, 18:28

En dan nu, de aandrijving: een Pinion C1.12 gearbox met Gates riem.

Ik vind het geweldig. De riem voelt aan als een topmerk fietsketting die nét goed op zijn net zo nieuwe cassette is ingereden en zijn eerste reinigings- en invetbehandeling heeft gehad. Maar dan nóg lekkerder.

20200515_181443[1].jpg
20200515_181443[1].jpg (190.97 KiB) 1213 keer bekeken

Deze Pinion is een 12-bak en schakelen doe je via een gripshifter (vergeten om een foto van te maken). Ik heb een beach cruiser met naafversnelling en gripshifter, dus dat ken ik wel. Deze draait wel wat zwaarder, dat is even wennen, maar het schakelen gaat supersoepel, nog lekkerder dan ik had verwacht.

In de Pinion zit een sectie met drie tandwielen, die elk vier schakelstappen voor hun rekening nemen. Als je schakelt tussen die vier stappen hoor en voel je nauwelijks iets. Schakel je op of neer richting het volgende tandwiel, dan geeft dit een licht kloinkje (eerder een gevoel dan een geluid trouwens).

Schakelen gaat spot-on en snel. Het Di2-systeem i.c.m. traditionele derailleur op mijn ST2 S is sneller, maar de Pinion doet in schakelsnelheid zeker niet onder voor een standaard a-merk derailleur met traditionele shifters. En je schakelt natuurlijk altijd raak. Naast geen onderhoud aan je ketting en cassette om de 500 a 1000km heb je ook niks geen gedoe meer met het afstellen van je derrie.

Dat we allemaal een onderhoudsarme riem willen, dat staat denk ik wel vast. Maar wat wel een interessant punt is, en dat is echt iets wat je zelf heel goed moet testen om te bepalen of zo'n dure Pinion iets voor jou is, dat zijn natuurlijk de intervallen. 12 versnellingen is genoeg voor een SP, maar het bereik is breed. Dat maakt de stappen in de voor ons bruikbare versnellingen groter dan in een cassette die we naar eigen wens kunnen aanpassen.

Ik zat vandaag met 46 a 49km/u het lekkerst in de 10, prima cadans. Dus de 11 en 12 had ik nog over, die heb ik nauwelijks gebruikt. Daaronder pakte ik vooral de 7, 8 en 9 bij tempowisselingen. Ik heb meer kilometers nodig om te kunnen bepalen of ik het zo goed vind, maar ik denk het wel.

Ik denk echter ook dat mensen met serieuze ervaring op de racefiets, en voor wie een juiste cadans essentieel is, zelf grondig moeten testen of de intervallen klein genoeg zijn in het bereik waarin ze fietsen. Mensen uit deze wereld, die draaien hun hand toch al niet om voor een beetje onderhoud en afstelwerk aan hun drive-train en daar krijg je voor terug dat je je kransjes zelf kunt kiezen.

Maar mensen die recht uit de auto of het OV op deze Klever X Speed Pinion stappen en die de SP gevoelsmatig beschouwen als vervanger voor de auto in plaats van een fiets, die gaan gegarandeerd om voor dit systeem. Dat is wat mij betreft nu al een no brainer.
Sylvia
Bike Mode
Bike Mode

17 mei 2020, 18:29

Voor wie het leuk vindt: meer foto's en een uitgebreide discussie, inclusief vergelijkingen met de Stromer vloot, zijn te vinden op het Stromer Forum (geen account nodig om te kunnen meelezen):

https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=3577
turkosariba
Mid Power
Mid Power
Fiets:: Stromer ST5
Kilometerstand fiets: 10000

18 mei 2020, 23:18

Ik ben zeer benieuwd hoe die Pinion aanvoelt qua weerstand op deze X speed. Vorig jaar heb ik voor het eerst op een Op-Eigen-Kracht-fiets gereden met Pinion (volgens mij met 9 verzetten) en vond dat eigenlijk een beetje tegenvallen. Nu is het ook niet handig om van een Stromer ST5 op een OEK-fiets te stappen, dat valt altijd tegen maar ik had toch meer verwacht van de Pinion die overigens zeer soepel schakelde.

Echter, de Pinion is sowieso minder efficiënt is dan de ouderwetse "derrie", de vraag is alleen of dat ook merkbaar is op de X speed aangezien deze fiets een riant vermogen/koppel heeft en met derailleur in ieder geval lekker vlot naar de 45 km/u rijdt.

De X speed Pinion is een interessante fiets vanwege de riem en Pinion, en ten opzichte van de Stromer ST3 vanwege de geveerde voorvork. Toch blijft de X speed enkele zwakke punten houden ten opzichte van de Stromers: het frame heeft minder laterale stabiliteit en de accucapaciteit van 850Wh in combinatie met een iets hoger stroomverbruik (Wh/km) geeft een geringere actieradius. De Pinion verhoogt nogmaals het stroomverbruik... Ik ben dan ook benieuwd wat de actieradius (alles open) gaat zijn. Op de gewone X speed kwam ik met de 850 Wh accu en 100+ kg levenservaring niet verder dan 34 km (bij 15°C) en dat is toch wel erg mager.

Klever zegt met een 1200 Wh accu te komen maar Klever heeft geen gunstige track record qua accubeloftes... en ondertussen zal Stromer ook niet stilzitten, die broeden vast op een vergelijkbare accu die echt noodzakelijk is om de energiekwistige ST5 of -opvolger van voldoende bereik te voorzien.
Zij: Flyer (35 km/u) --- Ik: Stromer ST5 --- Zij: B Speed Plus?
Jins
Mid Power
Mid Power
Fiets:: X-speed Tanager Orange

19 mei 2020, 13:00

Ik heb met "alles open" een actieradius tussen de 40 & 50km, afh van de omstandigheden met een eigen bagage van 95kg. Een rustige rit in zijn 1 (2/5 ingesteld) van 82km waarvan de laatste 20km in stand 2 (3/5 ingesteld) en 8% restcapaciteit met een gemiddelde snelheid van 33km/h bracht mijn (gemeten) laadcapaciteit op 781Wh. Dat is een kleine 9Wh/km. Mijn max verbruik volgens de gemeten laadcapaciteit is 20Wh/km. Een ST3 of 5 zal vol open niet beter doen maar heeft wel een grotere accu. Dat "stroomverbruik" is dus niet het probleem.
Dat de Pinion minder efficiënt is gaat om enkele procenten van het eigen weggetrapte vermogen dat of uit de accu moet komen of zich laat zien in een miniem lagere (gemiddelde) snelheid. Als je zelf 150W trapt en het verlies van de versnellingen is +5% is dat 7.5W minder energie om te rijden. In mijn geval dus een meer verbruik van amper 1%, daar lig ik niet wakker van maar het is er uiteraard wel. Wat ik wel een punt vind zijn de verhoudingen van de Pinion, testen dus of dat iets voor mij zou kunnen zijn of wachten op de 18 speed.
frankk
Fiets:: Riese Muller Blue Label
Kilometerstand fiets: 12000

19 mei 2020, 14:15

Hallo, hier nog een beta tester, Frank:

Beta testen Klever

Tot mijn grote verassing en plezier werd ik gebeld door nog een Frank, medewerker van Klever.
Ik was uitgekozen om mee te doen met het testen van de Klever X Speed Pinion, fantastisch! Bovendien kan ik zonder enig voorbehoud mijn teksten spuien over de fiets.

Frank en zijn technische collega kwamen mij afgelopen donderdag de fraaie X Speed Pinion brengen.
De eerste indruk; een prachtig uitziende stoere fiets!
Ik kreeg een uitgebreide uitleg bij de fiets en een veelheid van instellingen is mogelijk.
Bijv. 3 basis standen van ondersteuning welke direct door + of - knop zijn in te stellen, maar binnen iedere basisstand kan je nog een substand instellen in de settings van niveau 1 tm 5 (steeds krachtiger). In totaal heb je dus eigenlijk 15 instellingen voor ondersteuning.
Verder kun je de fiets verbinden met je telefoon en nog vele andere instellingen.
Opvallend aan deze Klever X Speed zijn natuurlijk de riem en het Pinion schakelsysteem ipv een derailleur met ketting.

Ik heb de fiets nu een paar dagen en heb al een paar indrukken opgedaan.

Ondersteuning

Deze is spectaculair te noemen en zeer krachtig!

In stand 2 (van de 3) kon ik al vrij makkelijk snelheden boven de 45 km/u halen.

Aangezien ik het wel prettig vind om zelf enige kracht te zetten, heb ik de ondersteuning in stand 1 gezet. Hiermee kon ik tot 35 km/u halen. Na de substand in stand 1 van 3 op 5 te hebben gezet, kon ik opeens in stand 1 ook snelheden boven de 45 km/u halen (met wind mee:).
Voor de fietsnerds hier wat vage fotootjes van opnamen van de snelheid in stand 1 (subniveau 5):
Stand 1 met Windkracht 4 tegen 37 km/u
Stand 1 met Windkracht 4 tegen 37 km/u
Stand 1 met Windkracht 4 mee 46 km/u
Stand 1 met Windkracht 4 mee 46 km/u
Ik dacht op voorhand dat ik wellicht enige weerstand zou voelen van de riem. Eerder heb ik op gewone fietsen gereden met riem, en het viel mij dan op dat dit altijd ietsje zwaarder fietste dan met ketting.
Bij de X Speed Pinion niks van dat alles, komt waarschijnlijk door de krachtige motor.
Ook vermoedde ik iets dergelijks van de Pinion, want lichter dan een derailleur fiets toch niks?
Echter, ook hier kan ik niks van merken, zal ook wel weer door de motor komen.

Wat opvalt is dat als je soms je benen stil houdt de motor even blijft doordraaien; een soort na-ijl effect. Een gevoel alsof je even op een brommer zit. Dit effect is overigens van korte duur.

Schakelen

Het schakelen met de Pinion gaat prima, iets zwaarder dan ik bijv gewend ben van mijn Shimano Nexus op mijn niet ondersteunde hervormde herenfiets.
Je verandert van versnelling door een soort van draaischakelaar naast je (rechter)handvat.
Wat bijzonder is, is dat je kunt schakelen zonder je benen stil te houden. Wel moet je dan wat minder kracht zetten op de pedalen. Zoals eerder aangegeven reed ik zelf comfortabel in versnelling 9 a 10 voor een snelheid rond de 45 km/u.
Je hebt dan nog standen 11 en 12 over, maar die 12 lijkt mij toch wat meer voor bergaf met wind mee.
Dat de Pinion bij je trapas zit ipv in je achterwiel merk ik niks van. Zoals gezegd voelt het enigszins aan zoals schakelen met Shimano Nexus.
De lichtere versnellingen gebruikte ik niet veel, een paar keer bij het wegrijden bij een stop licht.

Comfort

De fiets zit zeer comfortabel. Het zadel (Selle Italia Net) is een racezadel waarover een soort van net is gespannen, ik neem aan voor de nodige ventilatie van het achterwerk. Hoe het ook zij, het zit prima.
De fietshouding is sportief te noemen. Ik ben 1,90 en vind dat ik wat voorovergebogen zit. Dit terwijl de zadelhoogte correct is ingesteld op mijn beenlengte. Het lijkt mij prettig als je bijvoorbeeld het stuur wat hoger kunt plaatsen, bijv door een instelbare voorbouw. Aan de andere kant zijn er custom-oplossingen, zoals een riser stuur waarbij de handvaten hoger zitten. Moeten de kabels denk ik wel wat verlengd worden. Is natuurlijk ook zeer persoonsafhankelijk.

De luchtgeveerde voorvering en de dikke Moto X banden strijken het wegdek behoorlijk glad. Kinderkopjes
waarmee ik op mijn gewone fiets door elkaar wordt geschud, worden comfortabel genomen door de Klever.
Dat het wegdek wordt gladgestreken komt de stabiliteit natuurlijk ten goede, en dat geeft natuurlijk meer zekerheid met de enorme snelheden die de Klever kan halen.

Batterij

De batterij is er 1 van 850 watt. Mijn eerste rit ging ik op bezoek bij mijn ouders. Totaal 45 km op en neer, na terugkomst had ik nog 15% batterij over. Let wel, ik heb hier vrij veel in stand 1 (en daarbinnen op niveau 5) gereden op snelheden tussen de 30km - 45 km/h, waarbij de helft van de kilometers dwars door Utrecht (daar moet je soms flink afremmen). Later nog een keer een rit gemaakt van 43 km en daar voornamelijk in stand 2 en af en toe 3 gereden. Bij thuiskomst had ik nog 2% lading over en werd een paar honderd meter voor thuiskomst de motor niet meer ondersteund, waarschijnlijk om batterij te sparen. Je schijnt de batterij overigens niet helemaal te kunnen ontladen, er wordt een veiligsheidsmarge van 5% procent aangehouden. Ofwel, als de display aangeeft dat je 0% hebt, zit er eigenlijk nog 5% in de batterij.

Het volledig laden van de batterij duurt een uur of 4. In de lader zit een ventilator en deze maakt een wat zoemend geluid, niet echt storend, maar wellicht handig om te weten voor de hypersensitieven onder ons. Hen raad ik aan te laden op de gang/schuur of garage.

Het plaatsen van de batterij gaat vrij makkelijk, het losmaken van de batterij van het frame kost wat kracht, maar misschien moet ik hier nog wat meer handigheid in krijgen.

Bagagerek

Dit ondersteunt tot 25 kg bagage. Genoeg voor de gemiddelde loonslaaf om alle wereldse lasten mee te kunnen torsen, zoals laptop, brood, regenpak en extra slot. Wel viel mij op dat mijn Ortliebtassen niet pasten, gelukkig had ik wel een andere tas die ik eraan kon hangen.

Remmen

Niet onbelangrijk; de Magura schijfremmen remmen zeer goed en stoppen zeer abrupt. Al een klein trekje aan de remhendel zorgt voor een reactie van de remmen. Wat op zich prettig werkt. Opvalllend is dat na het remmen de motor ook tijdelijk minder ondersteuning biedt. Pas als je terugschakelt geeft de motor direct weer response. De electronica 'ziet' ook dat je remt, want in het display wordt 'Rem' aangegeven.

Voorlopige conclusie:

Aangezien ik deze prachtige fiets nog een aantal weken mag berijden zal ik het bovenstaande verhaal zeker nog aanvullen. Maar overall een zeer positieve indruk van de fiets; vooral de kracht, het schakelen en de stabiliteit zijn grote pluspunten. De Pinion en de riem zijn daarbij natuurlijk ook niet te versmaden voor de gemiddelde fietsfreak.

Mocht je vragen/opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag!
Flyy
Low Power
Low Power
Fiets:: Klever B-Speed
Kilometerstand fiets: 5600

19 mei 2020, 18:06

Hier geht es zu den Berichten der deutschen Testfahrer. ;)

https://www.pedelecforum.de/forum/index ... ion.76006/

Hier zijn de rapporten van de Duitse testrijders. ;)
turkosariba
Mid Power
Mid Power

19 mei 2020, 18:10

Jins schreef:
19 mei 2020, 13:00
Ik heb met "alles open" een actieradius tussen de 40 & 50km, afh van de omstandigheden met een eigen bagage van 95kg. Een rustige rit in zijn 1 (2/5 ingesteld) van 82km waarvan de laatste 20km in stand 2 (3/5 ingesteld) en 8% restcapaciteit met een gemiddelde snelheid van 33km/h bracht mijn (gemeten) laadcapaciteit op 781Wh. Dat is een kleine 9Wh/km. Mijn max verbruik volgens de gemeten laadcapaciteit is 20Wh/km. Een ST3 of 5 zal vol open niet beter doen maar heeft wel een grotere accu. Dat "stroomverbruik" is dus niet het probleem.
Dat de Pinion minder efficiënt is gaat om enkele procenten van het eigen weggetrapte vermogen dat of uit de accu moet komen of zich laat zien in een miniem lagere (gemiddelde) snelheid. Als je zelf 150W trapt en het verlies van de versnellingen is +5% is dat 7.5W minder energie om te rijden. In mijn geval dus een meer verbruik van amper 1%, daar lig ik niet wakker van maar het is er uiteraard wel. Wat ik wel een punt vind zijn de verhoudingen van de Pinion, testen dus of dat iets voor mij zou kunnen zijn of wachten op de 18 speed.
Dat bedoel ik dus met "alles open": maximale snelheid + maximale ondersteuning. Overigens zijn er meer gebruikers van de X speed die met alles open tot vergelijkbare actieradius komen (ca. 34- 40km afhankelijk van winter/zomer) met een energieverbruik van 22-25 Wh/km. Dat is een iets hoger verbruik dan met de ST3. Dat hogere verbruik kan verklaard worden uit de lagere laterale stabiliteit (zwabberen) en de geveerde voorvork.

De Pinion zal daar nog een paar Wh/km aan toevoegen en daarmee de actieradius nog wat meer doen afnemen. Bij een 1200 Wh accu zal het stroomverbruik minder interessant worden maar voorlopig is de maximale accucapaciteit van 850 Wh een bottleneck.
turkosariba
Mid Power
Mid Power

19 mei 2020, 18:20

frankk schreef:
De batterij is er 1 van 850 watt. Mijn eerste rit ging ik op bezoek bij mijn ouders. Totaal 45 km op en neer, na terugkomst had ik nog 15% batterij over. Let wel, ik heb hier vrij veel in stand 1 (en daarbinnen op niveau 5) gereden op snelheden tussen de 30km - 45 km/h, waarbij de helft van de kilometers dwars door Utrecht (daar moet je soms flink afremmen). Later nog een keer een rit gemaakt van 43 km en daar voornamelijk in stand 2 en af en toe 3 gereden.
Ook aan jou Frank het verzoek om eens een volle accu 850 Wh helemaal leeg te rijden op maximale ondersteuning om te bepalen wat de minimale actieradius is op volle ondersteuning en zoveel mogelijk maximale snelheid.
Mirke
Fiets:: Klever X speed Pinion C12
Kilometerstand fiets: 5

19 mei 2020, 19:45

Hallo, ik ben Mirke en vorige week is de klever X speed Pinion C12 afgeleverd om te testen. Ik had er niet op gerekend en had zelf net de R&M supercharger 2 HS gekocht. Wel leuk om te vergelijken! Zal ik spijt krijgen na deze 4 weken?? :?:

Ik rij 32 km enkele reis naar mijn werk, een lang recht stuk waar ik lekker vaart kan maken. Nou dat kan zeker met deze fiets! De eerste dag met wind mee reed ik op rechte weg bijna constant 47 km per u op de teller (zal misschien iets afwijken). De ondersteuning is stevig en ik voel meteen een duw van de motor. Het is fijn dat je met langzaam trappen zo snel kan gaan. Wat me opvalt is dat de motor blijft duwen, zelfs als ik geen kracht op de pedalen zet. Is het stiekem ook een snorfiets? ;)

Het is even wennen dat de achterrem aan de linkerkant zit. De fiets voelt erg stabiel, ik heb eens een testrit op een Stromer gemaakt en die voelde minder stevig aan. Het schakelen voelt goed aan en gaat soepel.

Op de terugweg met wind tegen ging de accu wel snel leeg, er was na 32 km nog 12% over en hij was zelf een stand lager gegaan om accu te besparen. Maar ja, dan rij ik wel rond de 43 km per uur op het rechte stuk en dat is een prima snelheid.

Het is handig dat er achter een slot zit om hem even snel op slot te kunnen zetten. De wielen zijn mooi breed en wegligging voelt goed. Zelfs zonder vering in de zadelpen voelt het best prima om een uurtje te fietsen, over drempels wel beetje gewicht omhoog. Super dat hij een belt heeft en geen ketting die veel onderhoud nodig heeft..

Wat kleine verbeterpuntjes;

- de computer is misschien iets onhandig ingesteld.
- De toeter zit op een gekke plek wat wennen is en ik kan er alleen bij als mijn handen iets aan de binnenkant zitten van de handvatten
- De spiegel zie ik niet doordat mijn arm er voor zit dus een andere plek zou handiger zijn.
- Oplader maakt veel lawaai
- Het spatbord is mooi groot maar voelt ook iets trillerig bij bobbels

Nou dit is de indruk na een week. Samengevat erg tevreden met de fiets en rijervaring. Ik kom later weer in de lucht als we hem iets langer gebruiken.
frankk
Fiets:: Riese Muller Blue Label
Kilometerstand fiets: 12000

20 mei 2020, 08:49

turkosariba schreef:
19 mei 2020, 18:20
frankk schreef:
De batterij is er 1 van 850 watt. Mijn eerste rit ging ik op bezoek bij mijn ouders. Totaal 45 km op en neer, na terugkomst had ik nog 15% batterij over. Let wel, ik heb hier vrij veel in stand 1 (en daarbinnen op niveau 5) gereden op snelheden tussen de 30km - 45 km/h, waarbij de helft van de kilometers dwars door Utrecht (daar moet je soms flink afremmen). Later nog een keer een rit gemaakt van 43 km en daar voornamelijk in stand 2 en af en toe 3 gereden.
Ook aan jou Frank het verzoek om eens een volle accu 850 Wh helemaal leeg te rijden op maximale ondersteuning om te bepalen wat de minimale actieradius is op volle ondersteuning en zoveel mogelijk maximale snelheid.
Hoi turkosariba,

zal ik doen! Gisteren na een rit van 35 km nog 15% over in deels maximale/deels stand 2. Tijdens die rit op een lang recht stuk stuivertje wisselen met een brommer die rond de 46 km/u reed. Unieke ervaring!! Leuk overigens om de verslagen te lezen van de andere beta testers.
Plaats reactie